vrijdag 9 mei 2014

MIJN VERZAMELING


Dag landgenoten,

Ik ben niet zo van het sparen van dingen, maar als ik een mooie oude camera tegenkom (voor niet teveel geld natuurlijk, studentenleven enzo), dan moet en zal ik hem hebben. Afgelopen zomer kocht ik mijn eerste oudje en nu heb ik er 7 die boven in een kist stof aan het vangen zijn. Heel zonde, ik weet het, maar ik moet nog even een leuk plaatsje voor ze vinden. Ik vind ze er namelijk gewoon heel leuk uit zien, plus ik heb er ook een paar die nog werken en dus nog kan gebruiken. De eerste fotorolletjes zijn al volgeschoten en ontwikkelt, die analoge camera's geven zo'n leuk sfeertje. Daarnaast is het ook wel spannend, want je weet nooit van te voren of je foto's ook echt goed gelukt zijn.
Hier komen mijn beauties dan!


Hier als eerste mijn Polaroid Image Elite. Ik heb eigenlijk geen idee hoe ik er ooit aan ben gekomen, bedenk ik me net. Hij doet het nog, maar helaas zijn de casettes zeeeeeer duur, zo'n 2 euro per velletje, waardoor ik hem nog niet heb kunnen uitproberen.


Dan mijn Zenit-E, volgens mij de eerste camera die ik kocht, aangezien hij het meeste stof heeft gevangen, haha. Hij ziet er niet meer zo als nieuw uit, maar ik vind dat juist wel wat hebben. Ook deze werkt nog, ik heb er ooit een rolletje mee vol geschoten, met wisselende resultaten, want ik had geen idee hoe ik zo'n camera in moest stellen.

En hier hebben we de Pentax MV, deze werkt ook nog, maar ik heb er nog niks mee gedaan. Ik heb hem ooit een keer gescoord op een rommelmarkt.

Jup, dit rechthoekige blikje is ook een camera. Hij doet me een beetje aan van die wegwerpcamera's van de Kruidvat denken. Volgens mij werkt ie ook hetzelfde, want je moet eerst aan dat schijfje draaien en dan simpelweg op de knop drukken. Ik heb geen idee of hij het nog doet, ik kan het binnenkort wel een keer gaan testen als ik weer wat rolletjes gekocht heb.

Deze Voigtlander camera is helaas niet meer compleet, waardoor hij niet meer werkt, maar ik vind hem er wel heel leuk uit zien. Het is eigenlijk apart hoe simpel de camera's vroeger waren, gewoon even het rolletje aandraaien en op het knopje drukken en klaar. Niks geen gepruts met ISO waarden en sluitertijden!

En tot slotte mijn grootste analoge vriend. Het is een analoge digitale camera, dus alweer een stukje moderner als de anderen. Hij werkt nog prima, ik heb er al een paar leuke foto's mee kunnen maken! Daarnaast zit er een best fijne lens op en ik heb er nog een Fisheye lens bij, wat ook heel leuk is om mee te experimenteren. Er zit nog een rolletje in, dus die ga ik binnenkort maar eens even vol schieten. Ik zal het resultaat aan jullie laten zien!

Trouwens, even voor de fotografen onder ons, is er iemand die enig idee heeft of er tussenringen oid bestaan, waarmee ik de lenzen van deze camera passend kan maken op mijn Canon 1100D? 

Vinden jullie oude camera's ook zo leuk?

Liefs,
Chanelle

2 opmerkingen:

  1. Er bestaan inderdaad tussenringen, volgens mij heet het voor Canon een adapter!
    Die oude camera's zijn super leuk, ik heb ook nog een hele verzameling thuis liggen van zo'n 50 stuks. Helaas zijn die rolletjes (en vooral ontwikkelkosten) zo verschrikkelijk duur, vooral Polaroid is echt onbetaalbaar... :(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow, 50 stuks! Ik vind de ontwikkelingskosten bij de Hema nog wel meevallen, sterker nog, als je daar de rolletjes koopt worden ze gratis ontwikkelt, je moet alleen het drukken nog betalen en dat valt ook wel mee.

      Verwijderen